Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
POSEDLÝ PETER WRIGHT UVEDE UŽ SVOU PATNÁCTOU BALETNÍ ROMANTIKU GISELLE
06.04.2016
„Vůdčí charaktery – a Giselle obzvlášť – jsou natolik úchvatné příklady klasického baletu, že neznám nikoho, kdo by je nechtěl nastudovat,“ podotýká jedna z nejrespektovanějších postav baletního umění PeterWright. Jeho vlastní tvůrčí vizi formovala primabalerína Galina Ulinova, jejíž interpretací byl uhranut v polovině 50. let. „Důležité je, aby příběh i postavy byly uvěřitelné.“ Vzhledem k tomu, že příběh čerpá ze starogermánské pověsti o dívkách, které když zemřou neprovdány, stanou se poté vílami a utancovávají pocestné k smrti, se Wrightova slova o uvěřitelnosti postav mohou jevit jako lehce ironická, ale není tomu tak. Právě na charakteru obyčejné venkovské dívky, již zhrzená láska dohnala k šílenství a v náruč smrti, aby poté v novém zásvětním životě tuto lásku sama ochránila, postavil Wright svoji taneční studii lidského chování, emocí i sociální a osudové předurčenosti.
A na přerodu člověka z masa a kostí v nadpozemskou bytost a ostrém kontrastu dvou zcela odlišných světů – reálného a mýtického – ukázal rozmanitost i sílu baletního umění. „Třebaže je Giselle založena na klasickém baletu, obě dějství se vůči sobě navzájem ocitají v natolik rozdílných tanečních formách, že jde o velkolepou tvůrčí výzvu, již ocení jak tanečníci na jedné, tak publikum na druhé straně,“ dodává Wright.
Magie pradávných báchorek a taneční virtuozita
Role Giselle klade na tanečnici ohromné technické i herecké nároky. Musí ztvárnit hrdinčino první milostné vzplanutí, zlom, při němž zešílí, a nakonec smířlivé gesto odpuštění, které přichází z říše stínů. První jednání klade důraz na historickou přesnost a věrné zachycení venkova, kdežto druhé jednání, pro něž se vžilo pojmenování „Bílé jednání“, diváky zavede do čarovného lesa ozářeného měsíčním svitem a oživeného lesními vílami. Nehynoucí magie pradávných báchorek se zde snoubí s taneční virtuozitou, příběh o nešťastné romantické lásce je zároveň příběhem osobní a osobnostní přeměny titulní postavy Giselle. Mezi tanečnicemi jde o vysněnou a zároveň o jednu z nejnáročnějších baletních rolí, při níž se každým nastudováním a každou reprízou zdokonalují a de facto stále testují samotnou hranici vlastních uměleckých schopností.
Královský balet v Londýně: Giselle – přímý přenos | cca 2 hodiny 15 minut včetně přestávky
Hudba: Adolphe Adam
Choreografie: Peter Wright (vycházející z původní choreografie Maria Petipy)
Režie: Christopher Carr
Orchestr Královské opery diriguje: Barry Wordsworth
Účinkují:
Giselle: Marianela Nuñez, Albrecht: Vadim Muntagirov, Myrtha, královna víl: Itziar Mendizabal
6. dubna od 20:15 – přímý přenos Hradec Králové – Bio Central
Všichni dobří rodáci
JOSEF KAREL ŠLEJHAR
„Soudím, že spisovatel nezná duše jiných, nýbrž jen svou."
„Byla vždy temnost ve mně, neštěstí a hrůza.“
JOSEF ŠTEFAN KUBÍN
Jičín – město pohádky je slogan obvykle spojovaný s Rumcajsem a Václavem Čtvrtkem. Jenže z Valdštejnova města pocházel také proslulý pohádkář Josef Jan Nepomuk Kubín.
FRANTIŠEK IGNÁC ANTONÍN TŮMA
První třetina životních osudů evropsky proslulého českého skladatele je kvůli nedostatku relevantních informací plná záhad. Narodil se skutečně 2. října 1704? To se neví.
Tiskové zprávy
PROGRAM DIVADLA DRAK / LISTOPAD 2024
V listopadu můžete vyrazit na reprízy oblíbených inscenací pro malé i velké, ale
i na novou výstavuDIZAJNIŠTĚ, podzimní NEDĚLÁNÍ / CESTA DO MEXIKA nebo mini-veletrh těch nejhezčích dětských knih DRAČTENÍ.
Tancuj, Matyldo bude mít premiéru na americkém kontinentu, v Čechách vychází stejnojmenná kniha
Tvůrci filmu producentka Nataša Slavíková a režisér Petr Slavík, oba scenáristé, společně doprovodí svůj úspěšný celovečerní snímek Tancuj, Matyldo na premiéru na americký kontinent.
Filharmonie Hradec Králové zahájila Oranžovou koncertní řadu pro rodiny s dětmi
Oranžové řady v této sezóně. Program těchto koncertů, které jsou dlouhodobě oblíbené u rodin s dětmi, je speciálně přizpůsoben nejmladším posluchačům tak, aby jim přiblížil svět klasické hudby zábavnou a interaktivní formou.