Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
FURIANTI - Ladislav Stroupežnický
13.12.2018
22. prosince bude mít v Klicperově divadle premiéru realistické drama Ladislava Stroupežnického Furianti, které mělo premiéru roku 1887 v Národním divadle.
Tato satirická veselohra pojednává o jedné české vesnici, která se chystá na volbu obecního ponocného. Tuto volbu, která má rozhodnout mezi vysloužilým vojákem Bláhou (Filip Richtermoc) a krejčím Fialou (Miroslav Zavičár), zkomplikuje vyděračský paličský nápis. Během dvou dnů a dvou nocí se vyjeví směšnost i nebezpečí malých okresních ambicí, půtek a žárlivostí. Lidská tvrdohlavost, sebestřednost, slepota a blbost přerostou v iracionální nenávist, nevděk, zneužití a nepochopení, než bys řekl švec. V roce 1887 označil Ladislav Stroupežnický svou hru jako „komedii ze současnosti.“ A tohle označení zůstává platné i v roce 2018. Nová inscenace zobrazí českou vesnici, jak vypadala tehdy a jak vypadá dnes. Dnes i tehdy si všichni členové obecního zastupitelstva nárokují pravdu a považují svůj názor za jediný správný. Dnes i tehdy žijí v sousedství ti, kteří se bezdůvodně považují za elitu (voják Bláha, švec Habršperk), vedle těch, kteří jsou považováni za nepřizpůsobivé (krejčí Fiala s rodinou), komunální politici (starosta Dubský a radní Bušek) rozhodují v zájmu sebe, nikoli v zájmu společnosti a leckoho zajímají víc karty, punč a pytlačení, než pravda a spravedlnost. Majetek – grunt je důležitější než vzdělání a zkušenost. Naštěstí se tomu můžeme smát prostřednictvím Stroupežnického hry.
Kromě legendárních scén s punčem, zlaťáky od císařpána a upytlačeným zajícem, dojde také na pokoření myslivecké jednoty hasičským sborem, třídění odpadu, zápas o obecní rozhlas a možná zazpívá i Helenka Vondráčková.
Stroupežnického hra vyvolala ve své době zuřivé diskuse. „Hrubý jazyk“ byl pro diváky šokující a obecenstvo i odborná veřejnost se musela popasovat s novým uměleckým směrem, jímž byl realismus, kterému Stroupežnický jako dramaturg Národního divadla otevřel dveře a přesměroval tak těžiště českého dramatu od romantických příběhů k zobrazování každodenního chování. Když kus viděli roku 1921 Stroupežnického někdejší sousedé ze vsi Cerhonice, kategoricky odmítli, že by mohli být předobrazem Našich Furiantů. „Takoví lidé tady nikdy nebyli, kdepak, máme zde pořádné sedláky, ale o sobě měl napsat hru, o všech svých darebáctvích, to bysme se nasmáli!,“ pravil starý výměnkář Kučera.
Režie hradeckých Furiantů se ujal režisér Petr Štindl, který je častým spolupracovníkem Klicperova divadla (režíroval například Vincence nebo Osm žen). Scénu navrhl Pavel Kodeda a kostýmy Lucie Halgašová. Výtvarné řešení pracuje se střetem estetiky 19. století a současné vesnice. Dvaceti rolí honických vesničanů se ujal celý soubor Klicperova divadla. Jako nesmiřitelní furianti v čele vesnice se divákům v rolích starosty Dubského a prvního radního Buška představí Jan Vápeník a Jiří Zapletal.
Premiéra 22. prosince 2018 na hlavní scéně Klicperova divadla
ROZHOVOR S REŽISÉREM PETREM ŠTINDLEM
Stroupežnického „Naše Furianty“ uvádí Klicperovo divadlo jako „Furianty“, došlo tedy k nějaké proměně textu oproti originálu?
Ano, je tam jistý posun, sice necháváme ve velké míře zaznít Stroupežnického jazyk, ale některé situace jsou jinak vyloženy, upraveny, mají nový „outfit“, jak se dnes tak hezky říká. A těmhle změnám je přizpůsoben místy i text. Ale v zásadě si myslím, že je to takový umírněný, pietní výklad.
Co se za těch 131 let, které uběhly od napsání Našich Furiantů, na české vesnici změnilo?
Myslím, že vesnice přestala existovat, jsou jenom lidé, kteří žijí na vesnici. Už to nejsou sedláci, bohužel ani farmář; jejich místo zaujali velkovýrobci řepky a příjemci dotací. Nejde jim o život z výtěžku své práce, ale o čerpání peněz. Takže logická struktura vesnice je pryč. Společenství lidí zůstává, tu ve větší či menší míře, záleží na lokaci. Každopádně toto společenství pro nás je jakýsi modelový vzorek českého obyvatelstva.
Cítíte k některé z těch 20 postav, které ve hře vystupují, obzvláštní sympatii či antipatii?
Cítím velkou antipatii ke stádnosti, egoismu a hádavosti, k prosazování jediné pravdy, ke xenofobii. A nositelé těchto vlastností se objeví asi i v inscenaci, jakkoliv budou třebas i směšní.
DRAMATURGYNĚ MARIE NOVÁKOVÁ O INSCENACI
„V naší úpravě posilujeme motiv onoho furiantství, kdy se lidé neposlouchají, nenechají se domluvit a dokonce i přátelé spolu komunikují formou permanentní hádky. Vytváříme prostředí neustále tušené a dušené agresivity, která tu a tam vyhřezne, posílená chlastem nebo urážkou cti, ale nikdy nepropukne naplno a vytváří tak dlouhodobou frustraci celého společenství, které nemá naději na usmíření a donekonečna se bude popichovat, urážet, zesměšňovat, dohadovat a vytahovat se a tvářit se, že je to všechno jen z legrace. “
Všichni dobří rodáci
JAROSLAV URBAN
V našem městě dodnes nenajdete krásnější taneční sál.
JOSEF PROUZA
Aby někdo svými nadpřirozenými a jasnovidnými schopnostmi léčil na dálku, připadá většině populace včetně mě jak z říše pohádek.
EMA MIŘIOVSKÁ
V Malšovicích máme sice ulici Miřiovského, ulici Miřiovské byste však hledali marně.
Tiskové zprávy
Pocta Zuzaně Navarové pod křídly Filharmonie Hradec Králové, kapely Razam s Ivou Marešovou a Klicperova divadla
Fenomenální osobnost české hudební scény a královéhradecká rodačka Zuzana Navarová se zapsala do myslí a srdcí posluchačů svým osobitým muzikantstvím, charizmatickým hlasem i texty plnými poezie.
Hradecké kino Bio Central láká na předvánoční filmový zážitek – legendární dvojprojekce
Kino Bio Central připravilo na sobotu 21. prosince 2024 jedinečný filmový zážitek. V rámci speciální akce „Double Feature“ promítne dva ikonické filmy, které potěší fanoušky českých pohádek i milovníky světové kinematografie.
Divadlo Drak buduje své mezinárodní vztahy
V roce 2024 navštívili zástupci Divadla Drak s podporou Královéhradeckého kraje a programu Podpora mobility v kultuře čtyři významné evropské festivaly.