Kalendárium akcí
Doporučujeme #kulturní akce
Hradecké divadelní oslavy přilákaly 70 tisíc diváků
01.07.2019
V průběhu celého týdne se v Hradci Králové v rámci festivalu uskutečnilo celkem 392 akcí zahrnující divadelní představení, performance, pohádky, improvizace či nejrůznější doprovodné́ programy a hudební́ koncerty. Oproti loňskému roku je to o 130 akcí více, což přispělo i k vyšší celkové návštěvnosti, která se vyšplhala na 70 tisíc diváků.
Divadlo evropských regionů a Open Air Program provázel v letošní jednotný vizuální styl, jehož autory byli Eva Horská a Jakub Horský ze studia Upupaepop. S velkým pozitivním ohlasem se setkala i nová podoba oficiálního zpravodaje Hadrián, který byl na všech festivalových scénách distribuován zdarma a jehož náklad se v průměru pohyboval okolo 400 výtisků denně.
Festival do příštích ročníků připravuje řadu změn, které ale rozhodně nebudou bořit tradice, naopak by měly podtrhnout tradici festivalu a jeho pětadvacetiletý vývoj. „Jednou z dominantních změn, která, věříme, povede ke zatraktivnění programu směrem k široké i odborné veřejnosti, by mělo být sestavení společné dramaturgické rady. Všechny změny, a to se týká i hledání nového názvu, se v žádném případě nebudou dít ze dne na den. Zodpovědně se snažíme nastavovat si dlouhodobé cíle a pravidelně se scházet napříč subjekty. Jedná se tedy o běh na dlouhou trať. Všechny kroky podnikáme s láskou a úctou k tomuto jedinečnému hradeckému divadelnímu svátku,“ uvedla ředitelka Open Air Programu Barbora Hodonická.
Oslava svátku divadla u Klicperů
Klicperovo divadlo propůjčilo pro festival Divadlo evropských regionů všechny své scény – kromě hlavní scény se představení konala i ve Studiu Beseda, na komorní scéně v Podkroví i na letní scéně, které vévodí socha Evy Olbrama Zoubka.
Celkem se během letošního ročníku pod hlavičkou Klicperova divadla uskutečnilo 48 divadelních představení, hudebních koncertů a dalších akcí z doprovodného programu. Divadlo přivítalo pět zahraničních souborů z Německa, Polska a Slovenska. Celková návštěvnost se během osmi festivalových dní vyšplhala 20 tisíc diváků.
„Již po pětadvacáté celé naše krásné město ožilo divadlem. Velice mě těší, že k nám těsně před vypuknutím divadelních prázdnin přijeli divadelníci z nejrůznějších koutů republiky a zahraniční hosté, aby zde předvedli to nejlepší. Je příjemné sledovat odezvu diváků na všechna představení. A o to příjemnější, pokud vidím úsměvy na tvářích, dojetí či jiné reakce, které signalizují, že je představení nějakým způsobem zasáhlo. Hradecké publikum ‚svůj‘ festival miluje a věřím, že si jeho pětadvacáté narozeniny si spolu s námi užilo,“ říká ředitelka Klicperova divadla Eva Mikulková.
Mezi divácky nejúspěšnější patřila tradičně úvodní a závěrečná představení. O zahájení festivalu se postarala Městská divadla pražská s inscenací Revizor v režii a úpravě Davida Drábka, k závěrečnému představení přijalo pozvání Divadlo v Dlouhé s adaptací kanonického románu Jana Otčenáška v režii Hany Burešové Romeo, Julie a tma.
Hlavními zahraničními hosty byla činohra Státního divadla z německé Mohuče s inscenací Hamlet v režii K. D. Schmidta a Teatr Ludowy z Krakova s činoherně pohybovou inscenací Salto vzad v režii choreografa a režiséra Maćko Prusaka vycházející ze sportovních povídek českého prozaika Oty Pavla. Již tradičním festivalovým hostem bylo i mezinárodní novocirkusové uskupení Cirk La Putyka, které letos do Hradce Králové zavítalo s projektem Isole v režii Maxima Komara.
Oblíbené Povídání v Podkroví letos patřilo významným osobnostem ze světa divadla. Diváci si mohli poslechnout vyprávění režiséra Davida Drábka, herečky Jitky Smutné, dramatika Reného Levinského či ruského režiséra Sergeje Fedotova. Všechna Povídání natáčel Český rozhlas a odvysílá je ze záznamu v prosinci letošního roku u příležitosti 70. výročí založení profesionálního souboru v Klicperově divadle. Speciálním dílem bylo Povídání v Galerii Václava Havla, kde se setkali bývalý ředitel Klicperova divadla Ladislav Zeman, režisér Vladimír Morávek, herec Ivan Vodochodský a dlouholetý šéf techniky Ladislav Svoboda spolu s uměleckou šéfovou Janou Sloukovou. Záznam tohoto dílu odvysílá jako festivalové ozvěny Český rozhlas Hradec Králové ještě v závěru června.
Drak spolu se svými partnery, hosty a diváky oslavil 25. ročník festivalu Divadlo evropských regionů
Divadlo Drak uzavřelo letošní divadelní sezónu bohatým festivalovým programem. Od pátku 21. června do pátku 28. června 2019 proběhl i na čtyřech drakovských scénách jubilejní 25. ročník festivalu Divadlo evropských regionů.
Jak řekla k jeho průběhu ředitelka Divadla Drak Eliška Finková: „I v tomto roce byl program velmi nabitý a žánrově pestrý. Okolo 5000 diváků zhlédlo v Draku během osmi festivalových dnů 83 divadelních, tanečních nebo hudebních vystoupení, ale nechyběly ani oblíbené výtvarné a divadelní workshopy vedené nejen našimi lektory. Letos Divadlo Drak hostilo na své divadelní půdě celkem 12 zahraničních souborů ze Slovenska, Slovinska, Španělska, Katalánska, Norska, Finska, Holandska, Francie a Německa. Nechyběla ale ani divadla a hudební skupiny z České republiky. Oblíbenými se staly pravidelné večerní koncerty v dračím šapitó.“
Naše divadlo se dlouhodobě profiluje jako kulturně společenská platforma pro široké divácké spektrum, proto do festivalové skladby řadíme nejen představení pro děti a mládež, ale také pro dospělé diváky. Naším cílem bylo, aby byl 25. ročník festivalu ročníkem výjimečným, proto jsme velmi aktivně vyhledávali na evropských scénách inspirativní představení přesahující hranice jednotlivých žánrů od loutkového divadla přes taneční, objektové, výtvarné až po experimentální. Při přípravě programu jsme opět oslovili jak renomované tvůrce, tak studenty divadelních škol.
Je pro nás důležité představit festivalovému divákovi inscenace, které jsou progresivní, inovativní a také inspirativní. V rámci dramaturgie festivalu udržujeme a rozvíjíme mezinárodní spolupráci a do Hradce Králové přivážíme mnohdy v české premiéře originální inscenace, které rezonují na současné mezinárodní scéně alternativního a loutkového divadla“, řekla k programu Divadla Drak dramaturgyně festivalu, umělecká ředitelka Dominika Špalková.
V prvních dnech festivalu představilo Divadlo Drak návštěvníkům drakovské novinky divadelní sezóny 2018/19. Diváci mohli vidět téměř po roce od loňské premiéry inscenaci Tomáše Jarkovského a Jakuba Vašíčka Faust. Nejmladší potěšilo tanečně pohybové představení A na noze pevnina, autorská inscenace v koncepci a režii Dominiky Špalkové vzniklá ve spolupráci s kolektivem tvůrců, herečkou Jazminou Piktorovou, výtvarnicí Janou Bačovou Kroftovou a hudebním uskupením DVA. Další drakovský titul, který mohli diváci navštívit, byl příběh inspirovaný osudy dětí s Aspergerovým syndromem Mimoň tvůrčího tandemu Jakub Vašíček a Tomáš Jarkovský.
Jako poslední se představila pohádka O zlaté rybce. Tato poetická inscenace plná výtvarných obrazů byla režijním debutem scénografa Kamila Bělohlávka ve spolupráci s dramaturgem Tomášem Jarkovským. Autorkou kostýmů je Tereza Vašíčková, autorem hudby Marek Bělohlávek.
I v tomto roce Drak prezentoval na festivalu svou lektorskou činnost. Pro letošní ročník se spojili naši lektoři
s kolegy z Malého divadla v Českých Budějovicích a brněnské Polárky v projektu Napříč divadelní Evropou. Společně představili dětem divadelní kultury evropských zemí prostřednictvím her a interaktivních workshopů.
Dračí pouť je již mnoho let tradičním víkendovým programem pro rodiny s dětmi. Každý rok tak první festivalovou sobotu a neděli ožívají prostory před divadlem představeními, hudbou a workshopy. V letošním roce jsme opět přivítali řezbáře Matěje s kolotočem.
Nadšení sklidili Bratři v tricku s jejich pouličními projekty Malíři a Běžkařská odysea. Z Holandska dorazil projekt Headspace. Obří hlavy s mechanickým divadlem pro jednoho diváka byly celé dny v obležení dychtivých návštěvníků. S katalánskou skupinou Tombs Creatius se všichni odvážlivci vydali na tajný výlet do vlastní budoucnosti.
ZAHRANIČNÍ HOSTÉ
Diváci mohli vidět na festivalu i dva zahraniční tituly v české premiéře. První z nich bylo velmi intimní představení pro pět diváků Španěla Xaviera Bobése Věci snadno zapomenuté. Toto imaginativní objektové divadlo mapující fragmenty španělské historie 20. století se těšilo velkému diváckému zájmu. Představení proběhlo v 9 reprízách.
Druhým byla inscenace Bratři a sestry mezinárodního divadelního uskupení NIE. Titul zkoumající zkušenosti mladých lidí s problematikou mentálních poruch zdraví a jejich působením jak na jedince samotného, tak na jeho nejbližší okolí, byl pro hradecké publikum, složené převážně ze středoškoláků, silným zážitkem.
Joachim Torbahn v poetickém představení Hlína, hra a rošťárny předvedl divákům pomoci práce s hlínou příběh plný tvoření, postupné transformace a nevšední tvůrčí představivosti.
Etienne Manceau (laureát ceny Circus Next) z francouzského divadla Cie Sacekripa nadchl diváky sólo představením na pomezí divadla objektu, cirkusu a pantomimy s názvem VU. Legrační a napínavou cirkusovou miniaturu, která zblízka prozkoumává každodenní rituály, herec prezentoval nejen virtuózním žonglováním, ale i svou originální vynalézavostí.
V úterý 25. 6. 2019 čekal festivalové diváky „Finský den”. Divadlo Mukamas, které si v tomto roce připomíná 40 let od svého založení, představilo v Draku pohádku Myška v cirkuse, která se dočkala nadšených ovací malých diváků, a hudebně poetické pásmo Písně z Finska spolu s ochutnávkou finských sladkostí. Zbytek večera se nesl v duchu finské alternativní hudby s česko-finskou hudebnicí Sonjou Vectomov a poté si přítomní zatančili s DJ VeekanVisio.
Slovinská divadla patří v Draku již k pravidelným festivalovým hostům. Lutkovno gledališče Maribor přivezlo na festival loutkovou inscenaci Platnomer, autorskou inscenaci na motivy novely L.N. Tolstého. Ljubljana Puppet Theatre nabídla divákům představení Session Bulgakov, dramaticky expresivní inscenaci s poetickými výjevy koketující s ironickou kritikou světa z pohledu jedince a inscenaci Někde jinde reflektující absurditu války a jejich hrůz pohledem mladé dívky. Matija Solce, slovinský loutkový mág a pravidelný návštěvník hradeckého festivalu, do Draku přivezl opět divoké balkánské rytmy. Spolu s Triem Katastrofa rozezněl prostor před Divadlem Drak. Festivalovou tečkou bylo představení Matita Teatro s názvem Býti Don Quijotem.
Bylo nám potěšením přivítat v Draku soubor Odivo z Bánské Bystrice. Jejich vzdušná laboratoř AERO pro děti od 1,5 do 5 let se stala smyslovým zážitkem i pro jejich doprovod.
Nové Divadlo Nitra uvedlo na festivalu ve dvou reprízách oceňovanou inscenaci Šimona Spišáka Anna Franková. Hra inspirovaná Deníkem Anny Frankové získala 3 nominace na slovenské divadelní ceny DOSKY 2017. Herečka Lucia Korená tuto cenu za Nejlepší ženský herecký výkon v sezóně 2016/17 získala. V Draku jí mohli vidět v dopoledních hodinách studenti královéhradeckých středních škol, večerní představení bylo přístupné široké veřejnosti.
ČESKÁ PRODUKCE
Studio Damúza z Prahy přivezlo na festival inscenaci pro batolata od deseti měsíců Já, ty a to a pro starší hru na motivy knihy Singera Isaaca Bashevise Hlupáci z Chelmu.
Pražská skupina Buchty a loutky pobavila děti vtipnými pohádkami Skřítek a Tři malá prasátka.
Naivní divadlo Liberec odehrálo před plným sálem svou automobilovou Pohádku o Liazce. Plzeňské Divadlo Alfa uvedlo na festivalu Alfa Farmu, autorskou variaci vycházející z klasického díla G. Orwella a odrážející období totality a kolektivizace u nás.
Také studenti KALD DAMU na festivalu odehráli několik představení. Tvůrčí skupina 8lidí uvedla silný příběh Press paradox, autorskou inscenaci vycházející z události, která nedávno otřásla nejen mediálním světem, údajnou nájemnou vraždou novináře Arkadije Babčenka. Dalším studentským projektem pak byl dobrodružný a intimní příběh z Laponska Nejmenší ze Sámů. V pátek diváci zhlédli Box Beat, divadlo objektu pro jednoho diváka.
V programové nabídce nechyběli ani zástupci fyzického divadla. Pražská skupina Tanterhorse představila svou pro festival speciálně upravenou verzi projektu !O!. Taneční inscenace na pomezí imerzivního divadla, instalace a performance diváky nadchla.
Středeční večer patřil Viktoru Černickému a jeho novému projektu PLI. Za tuto mnohovrstevnatou podívanou, pohybující se mezi instalací, performancí, tancem a cirkusem získal tanečník a performer „za svůj originální přístup k choreografii i mimořádný jevištní výkon“ nejen Cenu diváků, ale také Hlavní cenu České taneční platformy za rok 2019.
Fanoušci Divadla Bufet a jejich Autobufu si nenechali ujít jednu ze dvou repríz jejich expresivní „divadelní fight-specific na hraně poetik” Jacek staví dům. Čtvrteční podvečer na hlavní scéně patřil Simoně Babčákové a její improvizační skupině NO A!.
Na pátek 28. 6. 2019 připravil Drak pro děti program za vysvědčení. „Stalo se již hezkou tradicí připravit poslední festivalový den dětem překvapení jako odměnu za jejich celoroční úsilí. V tomto roce to byl interaktivní koncert kapely Bombarďák.“ řekla ředitelka Divadla Drak Eliška Finková.
Open Air Program – Divadelní oslavy končí
Jubilejní 20. ročník Open Air Programu v Hradci Králové končí. Od pátku 21. června do 28. června se v historickém centru města, jeho ulicích, zákoutích a přilehlých parcích konalo na 19 scénách 261 divadelních, hudebních a doprovodných produkcí. Počasí oproti loňsku festivalu přálo, a tak program nalákal 45 tisíc návštěvníků.
Festival odstartovalo Divadlo D21 s jejich temným čapkovským kabaretem Válka s mloky, který nás přesvědčil, že opravdu žádného diváka nenechá na suchu. Jedním z jednoznačně nejvíce citovaných představení Open Air Programu byla inscenace Lov, kterou do Hradce přivezly soubory Bratři v tricku a Holektiv, pohybující se na pomezí nového cirkusu. Ve své myslivecké romanci propojily neobyčejným způsobem smysl pro humor a sebeironii s akrobacií, žonglováním a klaunérií. Olomoucké Divadlo na cucky spolu s bratislavským Divadlem Petra Mankoveckého hradeckým divákům v koprodukčním divadelním snímku 1993 ukázaly, co si dnes mladí lidé myslí o rozpadu Československa. O pořádnou dávku humoru se ve své improvizační show Stanďartní kabaret postaral divadelní soubor VOSTO5. S improvizací nebyl pozadu ani soubor 20 000 židů pod mořem, který si v rámci Theatre.Rip propůjčii scénografie jiných cizích představení a odehrál v nich představení úplně nová. Nezávislé umělecké těleso Depresivní děti touží po penězích se bravurně zhostilo slavné povídky amerického hororového mága Edgara Allana Poea Zánik domu Usherů, kterou propojily s motivy českých Sudet pomocí metody „extend cinema”. Letní kočovné představení Krysař přivezl mladý soubor NEMÁME a Lachtani. Nezávislý profesionální divadelní soubor Divadlo Líšeň představil jevištní meditaci na motivy prastarých buddhistických textů ve Spoutaný trávou. Ochuzení nebyli ani nejmenší návštěvníci, každý den pro ně byl připraven nabitý pohádkový program. Nejvíce úspěchu přinesly pohádky od Tanečního divadla Honzy Pokusila či nevšední interaktivní inscenace divadelního uskupení Spielraum Kollektiv Papír.
Oslavenecké hudební rytmy
Hudební program 20. ročníku Open Air Programu odstartoval koncert oceněné kapely The Atavists, ta své posluchače nadchla nejen živelnou muzikou, ale i speciální projekcí a hosty. Na divadelních oslavách vystoupila i Katarina Kubošiová alias Katarzia. Slovenská písničkářka a experimentátorka ovládla kapli Městské hudební síně se svým novým projektem Antigona. Na poslední tři dny se hudební produkce Open Air Programu spojila s Radiem Wave a vykouzlili nezapomenutelný repertoár. Návštěvníci festivalu si měli možnost poslechnout garážovou kapelu Genuine Jacks, která svou základní sestavou – kytara, basa, bicí a zpěv překvapila nejednoho divadelního oslavence. O pořádnou show se postarala raperka Hellwana. Začínající hvězda roztančila celý stan. Třešničkou hudebního dortu byl DJ Maceo. Autor a moderátor pořadu Grundfunk na Rádiu Wave se postaral o narozeninový funkový večírek.
Počítačové hry v živém provedení
Letošní divadelní oslava opět přinesla nový umělecký trend, a to tzv. živé hry s hudebním doprovodem. Návštěvníci mohli shlédnout cenami ověnčenou hru Botaniculu, kterou doprovodila kapela DVA, či Playstation battle v legendární bojovce Tekken 2 s hudebním projektem B4.
Díky skvělým návštěvníkům a slunnému počasí se letošní 20. ročník Open Air Programu a 25. ročník Divadla evropských regionů nesl v pozitivním narozeninovém duchu.
Financování Open Air Programu
Tradičně na většině oficiálních produkcích Open Air Programu převažovala možnost dobrovolného vstupného. „Rádi bychom i do budoucna zachovali program finančně dostupný všem jeho návštěvníkům. Dobrovolným finančním příspěvkem mohou diváci ocenit jedinečné umělecké výkony a zároveň tak zaručit kontinuitu Open Air Programu i v budoucích letech“ říká ředitelka Barbora Hodonická, ředitelka neziskovky kontrapunkt. Předprodej vstupenek na vybrané produkce byl letos nově v síti GoOut. Celkem mohli diváci navštívit 261 divadelních, hudebních a doprovodných produkcí na 19 scénách v historickém centru města Hradce Králové. Rozpočet Open Air Programu letos překročil 2 miliony korun.
Open Air Program pořádá kulturní neziskovka kontrapunkt, z. ú. Nesoutěžní přehlídka amatérských i profesionálních souborů je součástí festivalu Divadlo evropských regionů, který spolupořádají Klicperovo divadlo a Divadlo Drak.
Všichni dobří rodáci
JAROSLAV URBAN
V našem městě dodnes nenajdete krásnější taneční sál.
JOSEF PROUZA
Aby někdo svými nadpřirozenými a jasnovidnými schopnostmi léčil na dálku, připadá většině populace včetně mě jak z říše pohádek.
EMA MIŘIOVSKÁ
V Malšovicích máme sice ulici Miřiovského, ulici Miřiovské byste však hledali marně.
Tiskové zprávy
Pocta Zuzaně Navarové pod křídly Filharmonie Hradec Králové, kapely Razam s Ivou Marešovou a Klicperova divadla
Fenomenální osobnost české hudební scény a královéhradecká rodačka Zuzana Navarová se zapsala do myslí a srdcí posluchačů svým osobitým muzikantstvím, charizmatickým hlasem i texty plnými poezie.
Hradecké kino Bio Central láká na předvánoční filmový zážitek – legendární dvojprojekce
Kino Bio Central připravilo na sobotu 21. prosince 2024 jedinečný filmový zážitek. V rámci speciální akce „Double Feature“ promítne dva ikonické filmy, které potěší fanoušky českých pohádek i milovníky světové kinematografie.
Divadlo Drak buduje své mezinárodní vztahy
V roce 2024 navštívili zástupci Divadla Drak s podporou Královéhradeckého kraje a programu Podpora mobility v kultuře čtyři významné evropské festivaly.