Srdečně vás zveme na vernisáž nových výstav. Zahájení se uskuteční ve čtvrtek 20/06/2024 v 18:00 v Galerii moderního umění v Hradci Králové.
_____________________
Henry Moore a československé umění po roce 1945
21/06/24–19/01/25
kurátorky: Pavlína Morganová, Lujza Kotočová
Henry Moore (1898–1986) byl považován za jednoho z klíčových představitelů modernistického sochařství již za svého života. Jeho vizuální jazyk se kromě specifického přístupu k ztvárňování anatomických rysů vyznačoval rovněž schopností propojovat nejrůznější prohlubně, štěrbiny či jiné biomorfní tvary do organických celků, majících ve výsledku tendenci problematizovat hranici mezi abstraktním a konkrétním. Díky těmto kvalitám, jakož i podpoře mohutné kulturně-diplomatické kampaně, se vliv jeho děl propsal nejen do tvorby následujících uměleckých generací ve Spojeném království, ale svoji stopu zanechal i v dalších krajinách, socialistické Československo nevyjímaje.
Věra Říčařová Vítková & František Vítek | Loutky & židle
21/06/24–06/10/24
kurátor: Miloš Vojtěchovský
Výstava Loutky & židle pro prostor Bílá kostka je imaginativní procházka loutkářským ateliérem, sbírkou, kabinetem kuriozit. Diváci mohou poznat různé kapitoly společné tvorby dvojice Věry & Františka Vítkových, prohlédnout si individuální práce umělců, vyslechnout si příběhy jejich sběratelských zálib a zaposlouchat se do tikání, šramocení a cinkání hracích i nehracích mechanizmů. Instalace zahrnuje různé divadelní artefakty a propriety a vytváří působivý prostor rukodělné dílny s řezbářskými nástroji, diáři, skicáři a zápisníky, s kresbami, obrazy, mechanickými konstrukcemi, panoptikem dřevěných loutek, kostýmů, otlučeného nábytku i nalezených předmětů. Ty spolu navozují přísvit zmizelého světa kočovných cirkusů, hudebních mechanismů a pohyblivých manekýnů, bleších trhů, podivných masek či sbírek kuriozit, utvářející kolorit c. a k. a předválečné střední Evropy. František Vítek kdysi budoval řezbářskou dílnu a jeviště v Draku, po rozchodu s divadlem si zařídil vlastní dílnu v domě, kde v Hradci bydleli. V polovině 90. let Vítkovi znovu museli pro své početné sbírky, rekvizity a loutky hledat nový domov. Z tohoto improvizovaného úložného prostoru je část předmětů a archivu pro výstavu v Galerii moderního umění v Hradci Králové zapůjčena.
Juliana Höschlová | Tears for Fears
21/06/24–06/10/24
kurátorka: Tereza Špinková
Tears for Fears je britská synth popová hudební kapela založená v 80. letech minulého století. Jméno skupiny je inspirováno tzv. primární terapií, kterou rozvíjel v 70. letech americký psycholog Arthur Janov. Ta je založena na ohledávání potlačených bolestí z dětství, které můžou být příčinou problémů přetrvávajících v dospělosti. „Slzy místo strachu“ pak odkazují k představě, kdy je pláč ozdravným způsobem, jak se zbavit strachu či úzkostí. Aspekt vyrovnávání se s (environmentálním) žalem i skrze apropriaci popových písní je úzce spjat s životem Juliany Höschlové a do její tvorby se propisuje již několik let. Hlubokou inspirací pro výstavu je motiv vody v podobě potoka v místě Julianina bydliště, který je doslova zdrojem života pro toto místo a (nejen) pro umělkyni samotnou. Jeho podoba a zvuk se však s postupující klimatickou změnou proměňuje – jak se vyrovnat s mizením něčeho, nad čím nemáme kontrolu? Jak oplakávat tak, abychom se vymanili z pasivní rezignace a měli sílu nacházet nové cesty? Dokážeme se vůbec smířit s tím, že podoba světa, na kterou jsme si zvykli, už nikdy nebude jako dříve a život v něm se stává v některých místech nemožným?
_____________________
Vstup ZDARMA
Výstavy byly podpořeny Ministerstvem kultury České republiky a Statutárním městem Hradec Králové.