Klicperovo divadlo začalo rok 2025 ve vysokém tempu. Krátce po uvedení inscenace A pak usnu a vstanu se diváci mohou těšit na další novinku letošní sezóny. Režisér a dramatik Tomáš Ráliš připravil pro hradecké publikum už druhý autorský počin. Ten nese název Slučitelné díly a 24. a 25. ledna poprvé rozvibruje sál Studia Beseda. Na přípravě „young adult“ kriminálky z česko-německého pohraničí spolupracoval i s hudebníky Danem Kranichem a Ivo Sedláčkem z rapového dua P/\ST. Text vznikl v rámci mezinárodního projektu Drama Revival, který podporuje vznik a šíření současné dramatiky pro mladé publikum.
„Slučitelné díly jsou pro mě pokus novou dramatikou nahlédnout na řadu sociálních problémů kulturních periférií, které dopadají jak na mladé nastupující generace, tak na jejich rodiče, kteří v těchto místech prožili většinu života. Text jsem si pojmenoval jako young adult krimi, rapové requiem za školáky v bývalém východním bloku, jejichž život skončí na pracáku a v rukou exekutora. Snažil jsem se vyhnout složitému intelektuálnímu konstruktu a sociální pornografii. Chtěl jsem se dostat pod povrch vytěžených a unavených krajů, pod kůži jejich lidem, jít hlouběji do vztahů a nechat postavy příběhu říkat to, o čem se tak často mlčí, dát formu jejich strachům a frustracím,“ uvádí k připravované novince autor a režisér Tomáš Ráliš a zároveň doplňuje:
„K jejich vyjádření jsem od počátku volil jako prostředek rapové texty. Jako dramatik jsem od počátku pracoval se záměrem, aby každé inscenování provázela úzká spolupráce v rámci inscenačního týmu se skutečnými představiteli rapového žánru, která přinese potřebný sound a autenticitu, při níž by došlo k interpretaci mých původních textů a k jejich rewritingu. Pro premiéru Slučitelných dílů jsem si nemohl přát nikoho lepšího než právě P/\ST. Texty, které Dan Kranich pro první uvedení Slučitelných dílů vytvořil, jsou fascinující a přímočaré. Hudba Iva Sedláčka je citlivá a nekompromisní zároveň. Dohromady to dává přesně tu dávku syrovosti a naléhavosti, kterou jsem pro inscenaci potřeboval.”
Skupina P/\ST vznikla na pražské DAMU, kde spolu Kranich a Sedláček studovali. V roce 2019 se umístili jako druzí v hitparádě Startér na Radiu Wave. Později dostali cenu Vinyla v kategorii Objev roku za debut Expedice do vnitrobloku a v roce 2020 Cenu divadelní kritiky za hudbu k inscenaci Šílený Herkules. P/\ST jde záměrně proti proudu domácí rapové scény a na její myšlenkovou vyprázdněnost nabízí lék v podobě vynalézavých i surreálných textů. Všechny klíčové aspekty jejich tvorby se naplno odrazí právě ve Slučitelných dílech, protože rap tvoří nedílnou součást života ústředních protagonistů.
Pro Ráliše jsou Slučitelné díly už druhou autorskou režií v Klicperově divadle. Jeho první inscenace Vyhubyt otevírá aktuální problém nedostupnosti bydlení. Ve Slučitelných dílech se režisér inspiruje neutěšeným životem na severozápadě Čech – v česko-německém pohraničí, které bylo poznamenáno několikerým vysídlováním obyvatel. I přes několik desetiletí relativního klidu je zdejší kraj stále zatížený minulostí a neukotveností, která je příčinou mnoha sociálních problémů. Ty se dotýkají i postav Rálišova příběhu.
„Právě tento kraj je tímto fenoménem postižen asi nejvíc. Celková úroveň chudoby tu násobně překračuje celostátní průměr. S tím se pojí podfinancované nekvalitní školství. Mnoho sociologických studií také poznamenává, že nedostatek životních perspektiv vede zejména mladé obyvatele k pocitu, že se na ně zapomnělo. I když se nás to zdánlivě nemusí týkat, opak je pravdou. Pocit frustrace totiž vede k nedůvěře v instituce či veřejná média a radikalizaci myšlení. To pak ohrožuje principy, na kterých je demokratická společnost založena,” dodává dramaturg Martin Satoranský a doplňuje, že zvednout toto téma a ukázat, k čemu takové opomíjení může vést, je jednou z věcí, kterou si od nové inscenace tvůrci slibují.
Hlavními hrdiny je trojice spolužáků z odborného učiliště Savo, Pazneht a Kochy (Vojtěch Říha, Martin Klapil a Petr Kult), kteří své zkušenosti z oborových praxí „využívají“ pro vlastní byznys s náhradními díly z kradených aut.
Auto je rovněž ústředním prvkem scénografie Jakuba Perutha. Dílny Klicperova divadla se proto musely pustit do náročného úkolu – přenést na jeviště Studia Beseda celý automobil. Kostýmy inscenace navrhla výtvarnice Anna Havelková.
Klíčovou postavou inscenace je mladá dívka Gita v podání nové členky Klicperova divadla Štěpánky Todorové. Gymnazistka Gita tvoří se Savem zdánlivě nesourodý pár. Jejich vztah tvoří další linii příběhu a nečekaným způsobem katalyzuje další události s nepředvídatelnými následky. Zároveň přináší naději na dosažení komplikovaného štěstí. Jak se říká v textu hry: „Všichni přece čekáme od života trochu větší kouzlo, nebo…?”
Dalšími postavami jsou Gitin otec a ředitel učiliště, kterého hraje Jiří Zapletal, a policejní vyšetřovatelka v podání Natálie Holíkové, která přináší do děje tajemství a kriminální zápletku.
„Pro herce Martina Klapila a Petra Kulta byly Slučitelné díly novou výzvou. Během zkoušení prošli s Danem Kranichem workshopem, který je vedl k propojení rapového žánru s jevištní prezentací. Předchozí zkušenost s rapem oproti tomu má Štěpánka Todorová,” doplňuje Ráliš. Todorová je mj. členkou hudebního projektu Hihihaha holky, který se představil v Hradci Králové na loňském festivalu Regiony. Na jejich posledním singlu Moje doma spolupracovala právě s kapelou P/\ST.
Současné téma, mladí herci, rapová hudba a young adult krimi tematizující true crime naznačují, že inscenace má ambici oslovit zejména mladší publikum.
Inscenace Slučitelné díly bude mít premiéry 24. a 25. ledna od 19:00 ve Studiu Beseda Klicperova divadla.
Tomáš Ráliš
SLUČITELNÉ DÍLY
Kostýmy: Anna Havelková
Hudba: Dan Kranich a Ivo Sedláček (P/\ST)
Dramaturgie: Martin Satoranský
Režie: Tomáš Ráliš
Obsazení:
Vojtěch Říha, Štěpánka Todorová, Martin Klapil, Petr Kult, Jiří Zapletal a Natálie Holíková